Aktualności|

W perspektywie kilku najbliższych lat zajdą diametralne zmiany w uwarunkowaniach rynkowych, w tym modelach biznesowych firm czy preferencjach konsumentów. Rozszerzona rzeczywistość (ang. augmented reality, AR) to przykład technologii, która w nadchodzącej dekadzie będzie silnie kształtować nasz świat.

Według raportu MarketsandMarkets, rynek rzeczywistości rozszerzonej ma wzrosnąć z 15,3 mld USD w 2020 r. do aż 77 mld USD w 2025 r. Największy popyt na technologie AR pochodzi obecnie z branż gospodarki kreatywnej – w szczególności gier, wydarzeń na żywo, rozrywki wideo i handlu detalicznego – ale z czasem znajdą one szersze zastosowanie w branżach tak różnorodnych, jak opieka zdrowotna, edukacja, wojsko i nieruchomości.

Rozszerzona rzeczywistość to jeden z trendów opisanych w 9. edycji raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości pt. „Monitoring trendów w innowacyjności”.

Rozszerzona rzeczywistość polega na wzbogaceniu rzeczywistego otoczenia poprzez zawartość tworzoną komputerowo, która jest w głównej mierze uzupełniana zawartością graficzną. AR można zidentyfikować jako system łączący w sobie świat realny oraz rzeczywistość wirtualną, interaktywny w czasie rzeczywistym, umożliwiający swobodę ruchów w trzech wymiarach.

Rzeczywistość rozszerzona nie tworzy nowego, w pełni wirtualnego trójwymiarowego świata, lecz „uzupełnia” świat rzeczywisty (który nie ulega zmianie) o nowe obrazy lub informacje czyli o tzw. wirtualną powłokę. Może to być uzupełnienie w formie prostej informacji – jak nazwy ulic, informacje nawigacyjne – lub rozszerzenie oparte na skomplikowanych obiektach fotorealistycznych, które wtapiają się w świat realny i tworzą z nim całość. Rzeczywistość rozszerzona nie musi ograniczać się wyłącznie do obrazu. Prawdziwy świat może zostać wzbogacony przez urządzenia także o dźwięk, a nawet zapach.

Rozszerzona rzeczywistość to przykład technologii, która w najbliższej dekadzie będzie niezwykle silnie kształtować nasz świat. A przecież jeszcze kilka lat temu wydawało się, że jeszcze przez długi czas pozostanie wyłącznie domeną pracujących nad nią naukowców. Wraz z rozwojem technologii i poszerzaniem się jej dostępności pojawiły się nowe obszary zastosowań AR. Sytuacja ta sprawia, że w perspektywie najbliższych lat prawdopodobnie zajdą diametralne zmiany w uwarunkowaniach rynkowych, włączając w to modele biznesowe firm czy preferencje konsumentów

– ocenia Paweł Chaber z Departamentu Analiz i Strategii PARP.

AR nie tworzy „wirtualnych światów”, lecz rozpoznaje obiekty świata rzeczywistego, a następnie nakłada na nie wirtualne informacje. Współcześnie rozwijane aplikacje AR kładą duży nacisk na to, aby wirtualne „rozszerzenie” było nierozróżnialne od rzeczywistości. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy oświetlenie wirtualnych obiektów jest zgodne z oświetleniem występującym w realnym środowisku.

Wpływ na światową gospodarkę

Rosnący popyt na urządzenia i aplikacje AR w opiece zdrowotnej, coraz większe inwestycje na rynku AR oraz rosnące zapotrzebowanie na AR w sektorach handlu detalicznego i e-commerce z powodu COVID-19 to kluczowe czynniki napędzające obecny wzrost rynku. W raporcie „Seeing is believing” z 2019 roku PwC szacuje, że rzeczywistość wirtualna i rzeczywistość rozszerzona mogą przynieść znaczne korzyści ekonomiczne zwiększając globalne PKB o 1,5 bln USD do 2030 r.

Prognozuje się, że sam rynek rozszerzonej rzeczywistości będzie podobny do rynku smartfonów i tabletów. AR może więc mieć setki milionów użytkowników, a ceny sprzętu będą podobne do wymienionych urządzeń. Branża oprogramowania i usług AR może być podobna do dzisiejszego rynku telekomunikacyjnego. Znacząca baza użytkowników będzie głównym źródłem dochodów dla branży telewizyjnej, filmowej czy reklamowej.

AR nie tylko dla rynku gier

Gry to jedna z najbardziej oczywistych i najbardziej dochodowych branż, w których AR może dalej się rozwijać. Wszystkie firmy, wykorzystujące prezentację produktów, obiektów, ich rozmieszczanie w przestrzeni, czy też po prostu zajmujące się produkcją, mogą korzystać z możliwości AR. Obecnie znaczące zainteresowanie wykazują firmy architektoniczne, dla których symulacje w przestrzeni mogą okazać się niezwykle przydatne. Firmy przemysłowe widzą z kolei możliwości w montażu wielu podzespołów. Dla branży marketingowej AR ma wielki potencjał do zrewolucjonizowania sposobu prezentacji produktów.

Potencjał rozszerzonej rzeczywistości jest olbrzymi. W przyszłości może nas ona jeszcze niejednokrotnie zaskoczyć. Przykładowo istnieje już technologia dzięki której obraz wirtualny jest przedstawiany bezpośrednio w soczewce kontaktowej. Przyszłość AR jest zależna od rozwoju technologii, a do zbadania jest jeszcze wiele zagadnień z nią związanych

– stwierdza ekspert PARP Paweł Chaber.

Głównymi kierunkami rozwoju rozszerzonej rzeczywistości wydają się być obecnie m.in. zastąpienie ekranów komputerów przez urządzenia wyświetlające w przestrzeni rzeczywistej obrazy, które mogą być sterowane za pomocą gestykulacji czy wzroku; tworzenie wirtualnych urządzeń, aplikacji, paneli kontrolnych – których wytworzenie nie byłoby możliwe używając dotychczasowych rozwiązań; wirtualne konferencje; używanie hologramów jako wirtualnych ekranów, tablic interaktywnych, które pozwoliłyby obrazom generowanym przez komputer na interakcje z realnymi odbiorcami; wirtualne zakłady przemysłowe czy wirtualne oprzyrządowanie – jak zegar ścienny, planer i kalendarz nad łóżkiem.

AR w armii, medycynie czy handlu

Wraz z rozwojem technologii i rozszerzaniem się jej dostępności pojawiły się nowe obszary zastosowań rozszerzonej rzeczywistości. Coraz więcej dziedzin decyduje się na inwestowanie w rozwój przy udziale systemów AR. Można wśród nich wymienić m.in. przemysł, motoryzację, armię, medycynę, transport i nawigację, handel, marketing i reklamę, sport, transmisje wydarzeń czy edukację.

Przykładowo, dla przemysłu wojskowego bycie bardziej zaawansowanym technologicznie oznacza uzyskanie przewagi taktycznej i dominacji. Armia zawsze stara się wykorzystywać postęp technologiczny i zwykle stoi w awangardzie nowatorskich rozwiązań. Rozwój przemysłu wojskowego ma bogate portfolio AR – od popularnych, futurystycznych gogli Integrated Visual Augmentation System po okulary AR dla psów, które pozwalają osobom obsługującym wydawać polecenia, pozostając w ukryciu.

Sektor wojskowy zawsze był w czołówce, jeśli chodzi o wykorzystywanie pojawiających się osiągnięć technologicznych do celów szkolenia i doskonalenia walki, a rozszerzona rzeczywistość nie jest wyjątkiem. Na długo przed wypuszczeniem przez Snapchata swoich filtrów i tworzeniem aplikacji mobilnych w rozszerzonej rzeczywistości, armia wdrożyła już technologię nakładania w czasie rzeczywistym dla swoich pilotów myśliwców. Systemy wykorzystujące technologię AR stosowane są już od ponad połowy wieku. Pierwszymi urządzeniami wykorzystującymi technologię AR były wyświetlacze przezierne prezentujące informacje na specjalnej szybie, używane w lotnictwie wojskowym już w połowie XX wieku.

AR to nie tylko nowe możliwości, ale także nowe wyzwania. Jak z każdą nową technologią, jej wdrożenie wymaga przygotowań, m.in. rozbudowy infrastruktury IT. Obecnie większość firm nie jest przygotowana do korzystania z tych technologii. Problemem jest nie tylko sprzęt, ale również przestarzałe systemy. Poważne obawy budzą również  kwestie związane z cyberbezpieczeństwem. Aby stawić czoła tym trudnościom, w wielu przypadkach nie obejdzie się bez profesjonalnego wsparcia, w tym zatrudnienia nowych specjalistów

– dodaje ekspert PARP Paweł Chaber.

Wirtualna rzeczywistość i ratowanie życia

Duże możliwości AR mogą być z powodzeniem wykorzystywane w naukach medycznych. Dzięki nowym technologiom młodzi lekarze już teraz mogą oswajać się z zawodem, począwszy od nauki anatomii w wirtualnym świecie, poprzez oglądanie nagrań operacji (często transmitowanych na bieżąco) za pomocą kamer 360, a skończywszy na symulacjach bardzo skomplikowanych operacji. Taki rozwój technologii nie tylko pozwala na wymianę wiedzy wśród lekarzy, ale ma realny wpływ na ratowanie ludzkiego życia.

Nowa jakość zakupów

Rozszerzona rzeczywistość odgrywa coraz ważniejszą rolę także w zakupach internetowych. Nie tylko przełamuje nieufność konsumentów poprzez dodawanie elementów cyfrowych do elektronicznej formy zakupów, ale wręcz pozwala odbiorcom – poprzez technologie – doświadczyć zakupu w niemalże realny sposób. Przykładem jest wirtualna przymierzalnia, w której każdy element odzieży jest realistycznie przedstawiony, dopasowuje się do ciała, a co więcej porusza się wraz z użytkownikiem. Można przymierzać ubrania zmieniając ich kolory i sprawdzając, czy do siebie pasują. Poprzez AR możemy dopasować meble i dodatki do mieszkania. Aplikacje AR znacznie skracają i upraszczają proces zakupowy, a także dają możliwość dokładnej analizy preferencji zakupowych klienta.

W ostatnich latach obserwujemy znaczny wzrost wskaźnika dostępności rozszerzonej rzeczywistości. Fakt ten pozwala przypuszczać, że faktyczne sposoby wykorzystania drzemiącego w niej potencjału ograniczone są jedynie możliwościami ludzkiej wyobraźni.

Więcej informacji w zakładce Raporty

———-
„Monitoring trendów w innowacyjności” stanowi część szerszych działań z zakresu monitoringu Narodowych Systemów Innowacji, realizowanych w ramach projektu PARP – inno_LAB.

Raport opiera się na analizie publicznie dostępnych danych, najnowszej literatury z zakresu innowacyjności, w tym także publikowanych przez instytucje stanowiące system wspierania innowacyjności w wybranych krajach. Jego celem jest systematyczne wyszukiwanie i analizowanie zjawisk technologicznych, społecznych, politycznych czy gospodarczych, które wpływają na rozwój innowacyjnych rozwiązań, wzrost przedsiębiorstw, a także poprawę jakości życia społeczeństw. Publikacja jest finansowana z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.

źródło: PARP


Dołącz do naszego Newslettera

Najświeższe informacje dla przedsiębiorców


Udostępnij
Close Search Window