Bez kategorii|

Jak osiągnąć swoje cele biznesowe dzięki mediom społecznościowym?

Pytanie, które raz po raz powraca w gronie marketerów, to: czy Facebook (i inne media społecznościowe) sprzedają? Czy da się dzięki nim osiągnąć różne cele biznesowe, czy to jednak sama sztuka dla sztuki? Odpowiedź na to pytanie jest prosta – tak, social media mogą pomóc w realizacji Twoich celów. Trzeba je tylko umiejętnie wykorzystać.

Sprecyzuj wymagania

Zacznij od zastanowienia się do czego tak naprawdę social media mają Ci służyć. Czy chcesz dzięki nim umocnić swój wizerunek czy zależy Ci wyłącznie na czystej sprzedaży? Pamiętaj, często to co dzieje się na portalach społecznościowych, jest tylko elementem pośrednim w tzw. lejku sprzedażowym. To oznacza, że najprawdopodobniej działanie wyłącznie w tym obszarze, nie przyniesie Ci upragnionych efektów. Jednak może ułatwić ich osiągnięcie. Jak wygląda to w praktyce? Poniżej kilka przykładowych celów, których realizacja jest dużo prostsza przy wykorzystaniu funkcji reklamy (ale nie tylko!) w mediach społecznościowych:

  • Cel: Zbudowanie rozpoznawalnej marki wśród potencjalnych Klientów

Wykorzystanie social media: Budowa odpowiednio dużego zasięgu wśród ściśle określonej grupy docelowej oraz (dzięki wyświetlaniu reklamy wielokrotnie) utrwalenie odpowiedniego obrazu marki w pamięci tej grupy.

  • Cel: Okresowe zwiększenie sprzedaży produktów przecenionych

Wykorzystanie social media: Reklama remarketingowa (śledząca) skierowana do osób, które weszły na stronę z promocją. Wyświetlanie reklamy dopasowanej do grupy docelowej z przyciskiem call-to-action zachęcającym do bezpośrednich zakupów.

  • Cel: Rekrutacja do działu marketingu

Wykorzystanie social media: Posty o rekrutacji skierowane do konkretnej grupy docelowej (zainteresowania: marketing, działania marketingowe oraz stanowiska/praca: marketer, asystent ds. marketingu, specjalista ds. marketingu etc.) a także określone geolokalizacyjnie do 15km wokół siedziby firmy.

Wykorzystuj dostępne funkcje

Każdy z najpopularniejszych portali społecznościowych oferuje Ci unikalne funkcje, które możesz wykorzystać do osiągnięcia swoich celów. Jeśli je dobrze poznasz, dużo łatwiej będzie Ci je efektywnie wykorzystywać.

Niestety – media społecznościowe są bardzo zmiennym organizmem, a dostępne funkcje rozwijają się lub znikają w miarę upływu czasu. Ogromnym wyzwaniem będzie bycie na bieżąco ze wszystkimi zachodzącymi zmianami. Dlatego warto śledzić eksperckie blogi lub zapisać się na branżowy newsletter (np. Łukasza Dębskiego) czy obserwować prasówki związane z mediami społecznościowymi (np. Niby Prasówka Dagmary Pakulskiej).

Wykorzystywanie wiedzy ekspertów daje Ci też kluczową przewagę – element zaskoczenia. Jeśli jako pierwszy stosujesz daną funkcjonalność, działa ona zdecydowanie efektywniej, niż w momencie, kiedy używają jej już wszyscy. Oto kilka ciekawych narzędzi, które pojawiły się na Facebooku i Instagramie relatywnie niedawno i możesz zastosować je, by osiągnąć swoje cele:

  • Portal: Facebook | Zakładka “SKLEP”

Możliwe wykorzystanie: Stworzenie bazy produktów (z podlinkowaniem do e-sklepu lub bez), którą można następnie oznaczać w postach, bez dodawania dodatkowych linków w treści

screenshot-9
screenshot-8
  • Portal: Facebook | Zakładka “USŁUGI”

Możliwe wykorzystanie: Stworzenie bazy dostępnych usług świadczonych przez daną markę/przedsiębiorstwo, umieszczonych w widocznym miejscu na fanpage’u z możliwością bezpośredniego kontaktu z przedstawicielem firmy

screenshot-10
  • Portal: Facebook | Przyciski call-to-action dodawane do postów

Możliwe wykorzystanie: Bezpośrednie przekierowanie na stronę www lub landing page na którym można wykonać konkretną czynność (np. zarejestrować się na portalu lub zakupić produkt)

screenshot-11
  • Portal: Facebook | Ankiety wykorzystujące gify i zdjęcia

Możliwe wykorzystanie: Zbadanie oczekiwań swoich odbiorców w bardzo przystępnej i dopasowanej do platformy formie – bez konieczności angażowania grafika lub wykorzystywania Photoshopa i innych programów graficznych

screenshot-12
  • Portal: Instagram | Linki w Insta Stories

Możliwe wykorzystanie: Bezpośrednie przekierowanie na stronę produktu pokazywanego na wideo podczas relacji Insta Stories lub na jakąkolwiek inną stronę lądowania (nowy wpis na blogu, nowa odsłona strony www, film na YouTube)

img_9407
  • Portal: Instagram | Relacje live prowadzone jednocześnie z drugą osobą

Możliwe wykorzystanie: Streaming na żywo z drugą osobą – fantastyczne narzędzie do prowadzenia wywiadów, debat czy sesji Q&A bez konieczności instalowania dodatkowego oprogramowania

img_9410

Uwaga: Niektóre funkcje mogą jeszcze nie być dostępne na Twoim profilu. Aby przyspieszyć ich wdrażanie rekomendujemy ustawienie języka na Facebooku i Instagramie na English (US) – konta amerykańskie dostają nowości najszybciej.

Testuj i osiągaj zamierzone efekty

Jeśli masz sprecyzowane cele i znasz funkcjonalności, które mogą ułatwić Ci ich osiągnięcie, pozostaje ostatni etap: testy. To, co sprawdza się wśród innych społeczności, niekoniecznie musi pasować do Twojej. Warto więc stworzyć bardzo prostą tabelkę, która pomoże Ci mierzyć efekty.

Jak często? Tydzień nie da Ci miarodajnej oceny, ale będziesz mógł śledzić zmiany, które następują na Twoich profilach. Po miesiącu dowiesz się, na co dobrze reagują Twoi fani, a co nie do końca im pasuje. Kwartał to idealny moment, aby wysnuć kluczowe wnioski i przeformatować początkowe założenia. Bo może się okazać, że to co założyłeś, niekoniecznie pokrywa się z oczekiwaniami Twoich Klientów…

Udostępnij
Close Search Window