Bez kategorii|

Media społecznościowe, które pomogą Ci w biznesie

Korzystamy z nich codziennie. Są główną formą naszego kontaktu ze światem. To dzięki nim utrzymujemy relacje ze znajomymi, czerpiemy najnowsze informacje i wiedzę a także realizujemy swoje cele zawodowe. Dziś przedstawimy najważniejsze media społecznościowe wraz z opisem tego, co możesz dzięki nim robić.

1. Facebook

Nie bez podstawy przyjęło się mówić, że jeżeli kogoś nie ma na Facebooku to znaczy, że nie istnieje. Z założonego w 2004 roku przez Marka Zuckerberga portalu obecnie korzysta blisko 2 miliardy ludzi! Oznacza to, że jest to jedno z najlepszych miejsc w sieci służących marketingowi i reklamie. Każda odpowiedzialna firma uwzględnia w swojej strategii utworzenie strony firmowej (fanpage) i prowadzenie działań promocyjnych z wykorzystaniem tego portalu. Służą temu wcześniej wymienione strony firmowe, w ramach których można publikować szereg treści, m.in. zdjęcia, grafiki, filmy (także w technologii 360 bądź możliwość prowadzenia relacji na żywo, tzw. livestreamów) czy dłuższe treści podobne do artykułów blogowych (notatki).

Portal umożliwia tworzenie reklam, które dzięki dokładnym możliwościom wskazania grupy odbiorców, do której mają one dotrzeć (miejsce zamieszkania, wiek, stanowisko zawodowe, zainteresowania itp.) są potężnym i skutecznym narzędziem w rękach zdolnych marketerów. Serwis stale udoskonala i rozszerza możliwości reklamodawców planując m.in. wprowadzenie reklam na Messengerze (wewnętrznym komunikatorze portalu). Są to oczywiście rozwiązania płatne, jednak relatywnie niska cena, przy potencjalnie wysokich wynikach czynią z nich realną alternatywę dla drogiej reklamy w mediach tradycyjnych.

Dodatkowo w serwisie funkcjonują tzw. grupy dyskusyjne. Są to miejsca, które zrzeszają użytkowników o podobnych zainteresowaniach bądź stanowiskach zawodowych. Służą głównie wymianie poglądów, informacji wiedzy jak i wzajemnej pomocy. Mimo, iż z pozoru nie przydają się one w działaniach marketingowych, to dzięki dobrym działaniom growth hackingowym (sprawdź pojęcie w naszym słowniczku) mogą również przyczynić się do realizacji określonych celów biznesowych

2. Instagram

Serwis służący publikacji i wymianie zdjęć pomiędzy użytkownikami. Od 2012 roku własność Facebooka (zakupiony za miliard dolarów!) i w dużej mierze z nim zintegrowany. Podobnie jak Facebook tak i Instagram umożliwia tworzenie profili firmowych. Ze względu na specyfikę portalu mają one jednak innych charakter i są bardziej skupione na treściach wizualnych (filmy i zdjęcia).

W odróżnieniu od Facebooka, dużą rolę na Instagramie odgrywają też tzw. hashtagi, czyli pojedyncze słowa bądź zbiory słów (nie oddzielone spacją) poprzedzonych symbolem #. Służą one grupowaniu podobnych do siebie treści i ułatwianiu wyszukiwania. Skuteczny dobór odpowiednich hashtagów może przyczynić się drastycznie do zwiększenia popularności określonego postu.

Instagram także oferuje możliwość wykorzystywania reklam. Są one tworzone i konfigurowane z poziomu facebookowego narzędzia – ads managera.

3. Twitter

Dowód na to, że każda, nawet najbardziej skomplikowana myśl, może zmieścić się w limicie 140 znaków. I tym są właśnie słynne tweety – krótkimi wiadomościami tekstowymi, które można uzupełniać o filmy zdjęcia bądź gify. Niby nic ciekawego? No cóż, pojęcie twitterowej rewolucji, powszechnie wykorzystywane w dyskusjach socjologów i politologów nie wzięło chyba się z niczego. To między innymi to narzędzie przyczyniło się do sukcesu protestów podczas tzw. arabskiej wiosny, prowadząc do obalenia rządów w Egipcie czy Tunezji.

Szybkość wymiany komunikatów i możliwość natychmiastowego reagowania na najnowsze wydarzenia sprawia, że portal ten cieszy się ogromna pupularnością wśród osób publicznych, polityków czy firm. To właśnie Twitter jest najlepszym narzędziem tzw. real time marketingu (ponownie zajrzyj do naszego słowniczka), ułatwiającego natychmiastowy kontakt z odbiorcami i klientami marki. Podobnie jak w przypadku Instagrama tak i Twitter w celu porządkowania dyskusji wykorzystuje hashtagi.

Oprócz możliwości prowadzenia działań marketingowych jak i dialogu ze swoimi odbiorcami, Twitter można wykorzystywać także do nasłuchu rynku jak i czerpania wiedzy. Bardzo dobrze działająca wyszukiwarka jak i możliwość śledzenia odpowiednich hashtagów i użytkowników sprawiają, że nie umkną Ci żadne informacje, którymi jesteś zainteresowany.

4. YouTube

Największy i dotychczas zwycięski konkurent Facebooka w kategorii mediów społecznościowych związanych z wideo. Serwis od swojego początku umożliwiał darmowe odtwarzanie i umieszczanie w nim filmów, jednak chyba nikt nie spodziewał się tak oszałamiającego sukcesu w 2005 roku kiedy YouTube powstawał. A zaufaj nam, początki były naprawdę skromne 😉

Pierwszy w historii film umieszczony na YouTube


Obecnie z serwisu korzystają tysiące użytkowników, a najpopularniejsze filmy przekraczają liczbę miliarda odtworzeń (najpopularniejszy – 2,8 miliarda). Podobnie jest z użytkownikami publikującymi regularne treści w swoich kanałach (tzw. youtuberzy), którzy często swoją popularnością przenikają do kultury masowej. Często z ich pomocy korzystają duże marki wykorzystując tzw. influencer marketing (czyli marketing oparty na popularności danej osoby) lokując swoje produkty bądź markę w filmach najpopularniejszych użytkowników.

Na YouTube można wykorzystywać reklamy (oczywiście w formie filmowej), które najczęściej pojawiają się przed filmami bądź w ich trakcie (w przypadku dłuższych nagrań).

5. Snapchat

O Snapchacie pisaliśmy w tekście poświęconym biznesowym jednorożcom. Jest to dość specyficzne medium społecznościowe, którego jak zwykło się mówić nie rozumieją osoby urodzone po 2000 roku. Może jest w tym odrobina przesady, jednak statystyki serwisu o czymś świadczą – większość użytkowników Snapchata to osoby pomiędzy 18 a 24 rokiem życia. A skoro przyszli konsumenci z niego korzystają, to może warto także tam prowadzić działania marketingowe? Wiele firm robi to już od lat. Wykorzystując tzw. stories (czyli zdjęcia bądź filmy, które znikają po 24 godzinach w odróżnieniu od tradycyjnych 10 sekund) marki takie jak na przykład Mountain Dew skutecznie docierają do młodych odbiorców równocześnie nie wykorzystując topornego i narzucającego się tradycyjnego przekazu reklamowego. W dużej mierze Snapchat opiera się na tym co tu i teraz będąc doskonałym narzędziem real time marketingu.

Kampania Mountain Dew na Snapchacie przygotowana przed finałem amerykańskiej ligi futbolu (NFL)


6. Pinterest

Powstały w 2010 roku serwis, który umożliwia zbieranie, segregowanie i dzielenie się materiałami wizualnymi pomiędzy użytkownikami. Zdecydowana dominacja kobiet w serwisie (aż 85% zarejestrowanych użytkowników to Panie) sprawia, że jest to świetne miejsce do prowadzenia działań marketingowych skierowanych do tej grupy. Wygląd serwisu, który nie sprawia wrażenia katalogu reklamowego a bardziej zbioru atrakcyjnych wizualnie treści sprawia, że reklama na Pintereście podobnie jak w przypadku Snapchata nie jest obciążona znamieniem topornego i łatwo wyczuwalnego przez użytkownika komunikatu marketingowego. Często użytkownicy nie zdają sobie sprawy, że mają kontakt z reklamą danej marki… aż do momentu gdy pod jej wpływem nie dokonają zakupu. A robią to często i chętnie. Może pora zacząć wykorzystywać pinezki?

7. LinkedIn

Facebook dla profesjonalistów. Tak w skrócie można opisać LinkedIn. Serwis służy kontaktom zawodowo-biznesowym i przypomina swojskie GoldenLine. W obu przypadkach profil użytkownika indywidualnego bardziej przypomina CV niż galerię zdjęć z wakacji i wyjazdów. Dlatego jedną z najczęściej wykorzystywanych przez użytkowników możliwości jest poszukiwanie pracy. Jest to także bezcenne narzędzie dla każdego rekrutera i specjalisty human resources.

Oprócz użytkowników indywidualnych z LinkedIna korzystają także firmy. W dużej mierze wygląd ich stron i możliwości marketingowe nie odbiegają znacznie od tych znanych z Facebooka. Na profilach firmowych można zamieszczać aktualizacje ilustrowane zdjęciami, filmami, grafikami bądź innymi mediami. Oprócz tego serwis umożliwia wykorzystywanie płatnych rozwiązań reklamowych.

Oprócz tego LinkedIn jest świetnym miejscem do poznawania nowych i interesujących z biznesowego punktu widzenia osób (tzw. networking). Dzięki serwisowi, możesz poznać potencjalnego inwestora, mentora bądź osobę, która pomoże Ci w kontakcie i rozwoju swojej działalności.

Udostępnij
Close Search Window